Brugeren kan aflevere sine lånte materialer via "Aflever"-knappen på startsiden. Det er ikke nødvendigt at logge ind. Brugeren vil i stedet komme direkte til en instruktionsskærm, hvor brugeren opfordres til at lægge et materiale på scanningspladen en ad gangen. Det er muligt at scanne flere materialer på samme tid, men erfaring viser, at det har været årsag til fejl.
[Instruktionsskærm ved aflevering]
Afleveringsprocessen
Skærm ved igangværende scanninger
Når brugeren scanner et materiale, bliver det vist på skærmen. På skærmen kan man se en tydelig opdeling af hvilke materialer, der er ved at blive registreret og hvilke der er korrekt indlæst og afleveret.
Først tjekker Butler, at alle materialets dele er der, hvorefter den afleverer materialet. Når et materiale er korrekt registreret og afleveret, bliver materialets alarmer aktiveret.
Fejlscenarie 1: Alle RFID-tags er ikke registreret
Lykkes det ikke at registrere alle RFID-tags i materialet, vil en fejlbesked give brugeren mulighed for at scanne igen eller fortryde afleveringen. Det er dermed ikke muligt at aflevere et ukomplet materiale.
Fejlscenarie 2: Alle alarmer bliver ikke aktiveret
Når alle RFID-tags er registreret, bliver materialet afleveret, og alarmen bliver aktiveret. Hvis alarmen ikke bliver aktiveret på en eller flere RFID-tags, vil en fejlbesked opfordre brugeren til at scanne igen.
[1. fejlbesked]
Hvis Butler stadig ikke kan registrere alle RFID-tags i materialet, vil en ny fejlbesked give brugeren mulighed for at prøve at scanne materialet igen eller ignorere alarmen.
[2. fejlbesked]
Sorteringssteder
Hvis I har defineret sorteringssteder i Redia Admin, vil de blive vist i oversigten over afleveringer, så brugeren ved hvor materialerne skal hen, efter de er blevet scannet. Sorteringssteder kunne f.eks. være en afleveringsboks, afleveringshylde eller bogvogn.
Hvis I har tilkoblet en afleveringsboks til Butler enheden, vil RFID-scanneren i boksen registrere hvorvidt et materiale bliver afleveret eller ej. Vejledningen vil være tydelig for låneren i afleveringsflowet. Såfremt materialet ikke bliver registreret i boksen, vil materialet forblive under "Igangværende scanninger".
Læs mere om konfigurering af sorteringssteder og afleveringsboks i Redia Admin
[Sortér materialet]
Låneren kan stadig afslutte, da materialet er afleveret, men vil blive gjort opmærksom på, at materialer mangler at blive sorteret korrekt.
[Mangler at sortere]
Aflever med stregkode
Butler kan også konfigureres til at bruge stregkodelæseren i stedet for RFID-scanning. Derved bliver der dog ikke tjekket, om alle dele er der, og alarmen bliver ikke aktiveret i materialet.
Læs mere om konfigurering af stregkodelæser i Redia Admin
Kvittering og afslut
Efter at have scannet alle ønskede materialer, trykker brugeren på Afslut-knappen til højre. Derefter kan hun vælge at få en kvitteringen, enten på print eller e-mail, eller afslutte uden kvittering.
[Muligheder for kvittering]
Hvis brugeren vælger e-mail kvittering, og har angivet en e-mail i bibliotekssystemet, vil kvitteringen blive sendt til den angivne e-mail. Hvis brugeren ikke har angivet en e-mail i bibliotekssystemet, vil brugeren blive bedt om at skrive sin e-mail på skærmen. Hvis en bruger f.eks. afleverer materialer for flere personer end sig selv, vil Butler bede om at skrive en e-mail til den person, som skal modtage kvitteringen.
[Indtast e-mail]
Dele af e-mail kvitteringer og printer indstillinger kan konfigureres i Redia Admin. Hvis brugeren trykker på "Kvittering", og e-mail kvitteringer ikke er slået til i Redia Admin, vil brugeren få printet en kvittering. Hvis printeren f.eks. ikke er forbundet, vil brugeren kun have mulighed for at vælge e-mail kvittering. Hvis hverken e-mail eller printet kvittering er muligt, vil brugeren kun have mulighed for at trykke "Afslut".
Kommentarer
0 kommentarer
Log ind for at kommentere.